#Kullervo – making of pt.2

Kansallisooppera uusii Suomi100-vuonna massiivisen produktionsa Jean Sibeliuksen Kullervosta. Koreografi Tero Saarinen ohjaa ja lavalla nähdään muutenkin pelkkä all-stars -joukkue: Hannu Lintu kapellimestarina, Tommi Hakala Kullervona, Lilli Paasikivi sisarena ja kuorona Ylioppilaskunnan Laulajat oopperan mieskuorolla vahvistettuna! Making of -blogisarjassa seurataan produktion edistymistä kevään ajan.

Kullervon harjoitusperiodi on pyörähtänyt virallisesti käyntiin. Pukuja sovitettiin jo aiemmin. Niiden suhteen ei ole luvassa merkittäviä yllätyksiä edelliseen produktioon nähden. Jyhkeän tummilla koltuilla mennään tälläkin kertaa. Jollain tavalla hienolta kuitenkin tuntui nähdä kymmenittäin kaapuja rivissä roikkumassa, nuppineuloilla kaverien nimet kiinni hihoissa.

Huhtikuun aikana olemme päässeet tutustumaan myös teoksen koreografiaan. Kuorolta ei vaadita mitään mahdottomuuksia tanssaamisen osalta. Tämä on toki sinällään helpotus, koska laulaakin pitäisi. Tero Saarinen on avannut harjoituksissa kuoron roolia ja Kullervo-produktion dramaturgiaa yleisesti.  Kuoron rooli teoksessa on toimia antiikin kreikkalaisen teatterin kertojakuorona, joka tietää muita lavallaolijoita enemmän ja seuraa kylmän jäyhästi tragedian etenemistä. Koreografiassa on mukana useasti myös Kullervon kirouksesta tuttu nyrkinheristysteema, joka on toki ovelaa.


Olen jo tässä vaiheessa paljon vaikuttuneempi kokonaisuudesta kuin mitä ajattelin edellisen esityksen taltioinnin perusteella olevani. Jäyhässä jököttämisessä on draamaa ja oikeiden tanssijoiden kuviot ovat kieltämättä vaikuttavat, kun niitä nyt yhtään enemmän ajatuksella seuraa. Haaleisiin ennakko-odotuksiin voi vaikuttaa se, että edellisessä Kullervossa laulupuoli jäi sen verran keskinkertaiseksi, että se vesitti pahasti koko muunkin kokemuksen. Kaiken marssimisen, tanssijoiden hillumisen ja muun draaman keskellä on toki vaikeampi keskittyä lauluun kuin perinteisessä konsertissa, mutta tällä kertaa rima meinataan pitää YL:n voimin kuitenkin korkealla. Musiikilliseen puoleen keskitytään myöhemmin Hannu Linnun johdolla erikseen, jota odotan kyllä erityisen mielenkiinnolla.


Sitä odotellessa, keep on dancing.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s